Qarabağ Muğam Məclisləri
- Qarabağın muğam
ifaçılığı
sənətinin inkişafında XIX əsrdə fəaliyyət
göstərən musiqi məclislərinin böyük
və əhəmiyyətli rolu olmuşdur. Dövrünün
tanınmış muğam ifaçılarının
hamısı demək olar ki, məhz bu məclislərdə
iştirak etmiş, orada ustad sənətkarların rəngarəng
çıxışlarını görmüş və
bu gözəl ənənə sayəsində püxtələşmişlər.
Musiqi məclisləri ziyafətlərdən və toy
şənliklərindən fərqlənirdi.
Bu məclislərdə ədəbiyyata, rəssamlığa
və musiqi sənətinə dair maraqlı söhbətlər
aparılırdı. Burada şeir, musiqi və sənətin
estetik problemləri ətraflı müzakirə olunurdu.
Bəzən bu söhbətlər diskussiyalara da çevrilirdi.
Musiqi məclislərində birinci növbədə muğam
ifaçılığına diqqət yetirilirdi. Muğam
dəstgahları təkmilləşdirilir, müxtəlif
şöbə və guşələrlə zənginləşdirilir,
yeni yaradılan təsnif və rənglər səsləndirilirdi.
Bəzən musiqi məclislərində muğamı
bir neçə xanəndə oxuyar, muğam biliciləri
onların haqqında rəylərini söyləyərdilər.
Buna görə də hər bir xanəndə və çalğıçı
öz sənətini daha dərindən öyrənməyə
və təkmilləşdirməyə səy göstərirdi.
Çox zaman isə yaradıcılığa yeni başlayan
musiqiçilər burada ustad sənətkarlardan xeyir-dua
alırdılar. Bu məclislər muğam sənətinin
inkişafı üçün çox önəmli idi
və muğam ifaçıları üçün əsl
ustadlıq məktəbinə çevrilmişdi. Bu məclislərdə
Şərq musiqisinin incəliklərinə dərindən
bələd olan görkəmli musiqişünaslar xanəndələrin
düzgün oxumasına və ustalığına xüsusi
qayğı göstərirdilər. Musiqi məclislərində
“Şur”, “Rast”,
“Mahur”, “Çahargah”,
“Bayatı-İsfahan”
muğamlarının oxunması iki, bəzən də
üç saat çəkərdi.
Maraqlı budur ki, məclislərdə bütün muğamları
düzgün və tamam-dəstgah oxumağı öyrənən
xanəndələr hər hansı bir muğamı daha
kamil öyrənir,
ixtisaslaşmağa çalışırdılar. Bəzən
musiqi məclislərində xanəndəni
dinləyən tamaşaçılar, peşəkar və
həvəskar xanəndələr isə dəstgah oxuyan
xanəndənin səhv cəhətlərini tənqid
edərdilər. Bu tənqidi qeydlər çox zaman ciddi
mübahisələrə çevrilərdi. Mübahisə
kəskin şəkil aldıqda müəyyən bir
muğamı tamam-dəstgah oxumaq üçün müsabiqə
elan edilirdi. O dövrün musiqiçilərinin xatirələrində
deyildiyi kimi, müsabiqə üçün ən yaxşı
sazəndələr çağırılırdı.
Hələ musiqi məclisinə bir həftə qalmış
ən yaxşı xanəndə, eləcə də,
sazəndələr və rəisi-məclis seçilirdi.
Həmin şəxs xanəndə və sazəndələrin
ifa edəcəkləri musiqi proqramını tərtib
edirdi.
Tamaşaçılar məclisin qayda-qanunlarına tabe
olaraq, xanəndənin oxuduğu sözlərə qulaq
asmaq üçün tam sakitliyi gözləməli idi.
Rəisi-məclis və xalq tərəfindən bəyənilən
xanəndə və musiqiçilər mükafat alırdılar.
Proqramın öhdəsindən gələ bilməyən
ifaçılar isə istehza altında məclisi tərk
edirdilər. Buna görə də hər bir xanəndə
və ya sazəndə öz sənətini daha da təkmilləşdirməyə
səy göstərirdi. Şuşa musiqi məclisinin
rəhbəri olan Mir Möhsün Nəvvab xanəndə
Hacı Hüsünün yaxından iştirakı ilə
“Xanəndələr məclisi” təşkil etmişdi.
Onun musiqi məclisi Xarrat Qulunun musiqi məktəbindən
və Xurşidbanu Natəvanın “Məclisi-üns”ündən
sonra şəhərin mədəni həyatında müstəsna
rol oynamışdır.
Qarabağ xanəndələri Şamaxı
və Bakı
musiqi məclislərinin üzvləri arasında da
xüsusi hörmət və ehtirama malik idilər. Bu
xanəndələr o zaman musiqi sahəsində çalışan
bir çox digər sənətkarlara istiqamət verirdilər.
Müxtəlif yerlərdən xanəndə və tarzənlər
Şuşaya gəlib Qarabağ musiqiçiləri üçün
çalıb-oxuyar, onlardan göstəriş və qiymət
almağa can atardılar.
Şuşa
musiqi məclisləri milli musiqiçilərin,
muğam ifaçılarının
yetişməsində müstəsna rol oynamış
və Azərb. musiqisinin inkişafına təkan vermişdir.